OPIS INWESTYCJI
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odział w Gdańsku planuje budowę obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu drogi ekspresowej S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk. Planowana budowa ma na celu odciążenie miasta Słupsk i miejscowości Kobylnica od ruchu tranzytowego, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu oraz podniesienie komfortu podróży. Inwestycja przewidywana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj (lata 2025 – 2028). Trasa powstaje w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
- Cel i zakładany efekt zadania inwestycyjnego
Do podstawowych celów przedmiotowej inwestycji należą:
- stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej, zapewniającego usprawnienie dalekobieżnego ruchu drogowego o adekwatnych prędkościach podróżnych,
- dostosowanie parametrów technicznych drogi do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu,
- odciążenie miasta Słupsk i miejscowości Kobylnica od ruchu tranzytowego,
- dostosowanie parametrów technicznych drogi do obowiązujących warunków technicznych dla klasy GP o prędkości projektowej 100 km/h,
- geometryczno-wysokościowe rozwiązanie przecięć z drogami poprzecznymi,
- poprawa warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji,
- poprawa warunków środowiskowych mieszkańców sąsiedztwa istniejącego odcinka drogi krajowej.
- Lokalizacja inwestycji
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa pomorskiego, powiat słupski, gmina Kobylnica oraz gmina wiejska Słupsk.
- Początek projektowanej obwodnicy
Obwodnica Słupska w ciągu drogi krajowej nr 6 przebiegająca po południowej stronie m. Słupsk (węzeł Słupsk Zachód lub węzeł Redzikowo).
- Koniec projektowanej obwodnicy
Włączenie w istniejącą DK21 na terenie gminy wiejskiej Słupsk (po północnej stronie m. Słupsk).
- Podstawowe parametry techniczne projektowanej obwodnicy
Klasa techniczna: GP
Prędkość projektowa: 100 km/h
Prędkość miarodajna: 110 km/h
Przekrój poprzeczny: zostanie przyjęty na podstawie wyników analiz i prognoz ruchu
Dostępność ograniczona do węzłów/skrzyżowań
Obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
- Planowany zakres robót
W ramach przedmiotowego zadania planuje się następujące roboty budowlane:
- budowa jezdni głównej klasy GP,
- budowa lub rozbudowa/przebudowa węzłów, skrzyżowań drogowych,
- budowa dodatkowych jezdni przeznaczonych do obsługi terenu przyległego
- przebudowa dróg innych kategorii,
- budowa obiektów mostowych/obiektów inżynierskich,
- budowa systemu odwodnienia dróg,
- budowa obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, ogrodzeń, zieleni izolacyjnej, itp.),
- montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, rowerowego i pieszego,
- budowa ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego,
- budowa oświetlenia drogowego,
- przebudowa sieci i urządzeń uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją,
- budowa kanału technologicznego wzdłuż projektowanej obwodnicy,
- budowa zatok autobusowych, przejść dla pieszych i chodników z oświetleniem oraz dostosowanie projektowanych i istniejących dróg do potrzeb komunikacji publicznej,
- wyposażenie drogi w drogową stację meteorologiczną wraz z przyłączem,
- likwidacja przejazdów kolejowych w poziomie szyn (po 3 km w każdą stronę od projektowanych wiaduktów, na przecięciu projektowanych dróg z liniami kolejowymi) oraz budowa nowych połączeń komunikacyjnych, przerwanych na skutek likwidacji przejazdów
- inne roboty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedmiotowej inwestycji.
W ramach opracowania przewiduje się analizę trzech wariantów inwestycyjnych potencjalnego przebiegu obwodnicy Słupska i Kobylnicy, a także wariantu „zerowego” (bezinwestycyjnego).
Po konsultacjach społecznych, które odbyły się w czerwcu 2021r. opracowano trzy nowe warianty osi projektowanej obwodnicy (uwzględniające możliwe do wprowadzenia do projektu uzasadnione potrzeby społeczne wyrażone w przesłanych opiniach), o długości od ok. 8,57km do ok. 15,47km.
- Nowy wariant 1 – długość ok. 8,57km
- Nowy wariant 2 – długość ok. 10,30km
- Nowy wariant 3 – długość ok. 15,47km
- Planowane skrzyżowania (węzły) z innymi drogami
Warianty 1 i 2 (zachodnie):
- z drogą powiatową nr 1015G (al. 3 Maja)
- z drogą powiatową nr 1111G (ul. Akacjowa) – tylko wariant 2
Wariant 3 (wschodni):
- z drogą powiatową nr 1130G (ul. Chabrowa)
- z drogą wojewódzką nr 213 (ul. Słupska)